Rome, mijn verhaal

“Fans houden huis in Rome” (Metro), “er zijn eeuwenoude gebouwen gesloopt” (RTL Late Night), “Barbaren” (Gazzetta dello Sport); wie sinds donderdag het nieuws over Feyenoord in Rome volgt kan haast niet anders concluderen dan dat Feyenoorders zich donderdag massaal als beesten gedroegen in Rome. Tijd voor een nuancering, zonder geweld goed te praten. Een ooggetuigenverslag, over politiegeweld, kapotte flessen en een veel te nauwe steeg.

Toen ik donderdag aan het begin van de middag met vrienden arriveerde op het plein bij de Spaanse trappen, was de sfeer opperbest: er werd gedronken, er werd gezongen, er heerste vrolijke anarchie. Het is het gevoel dat in Nederland onmogelijk is: door combiregelingen is het onmogelijk geworden in de stad van de tegenstander voor de wedstrijd wat te drinken. Europees kan dat wel, en dat maakt het ook zo bijzonder en gaaf voor velen. Praag 2012, Sevilla 2014 en nu Rome 2015; met duizenden een plein overnemen als uiting van collectieve identiteit geeft een machtig gevoel.

Zo ook donderdag. De sfeer was goed, onderlinge conflicten werden snel gesmoord. Bij het ontbreken van prullenbakken, die op het hele plein niet te vinden waren, werd het al snel wat smerig: mensen gooiden hun flessen kapot in het midden van het plein, of erger, in de prachtige fontein voor de trappen. Onnodig. Dom. Hoewel de schuld van het ontbreken van prullenbakken op het conto van de Romeinen komt (het plein is bij veel Europese wedstrijden verzamelpunt van de tegenstander, daar kan je je dus op voorbereiden) was het massale kapot gooien van flessen onnodig.

Ook opmerkelijk was het ontbreken van toiletten. Restauranthouders in de omgeving van het plein weigerden massaal Feyenoorders op hun wc’s, met als gevolg dat een zijsteeg van het plein al snel veranderde in een zee van zeik. Ook hier vraag ik me af: waarom zo’n slechte voorbereiding van Romeinse zijde? De drooglegging die op woensdagavond werd afgekondigd werkte contraproductief: bij alle supermarkten en kleine mini-markten waren vooral grote flessen te koop, die kapot gegooid werden. Toiletten ontbraken, prullenbakken ook. Had van het plein een soort fanzone gemaakt met biertenten met plastic glazen, dixies en grote afvalbakken. Zulke fanzones zijn niet ongebruikelijk bij Europese wedstrijden en in sommige landen zelfs heel normaal.

Charge van ME

Wat er precies met de fontein gebeurde, heb ik niet opgemerkt. Er werd inderdaad vuurwerk ingegooid, en blijkbaar ook een vuurwerkbom waardoor er lichte schade ontstond (kleiner dan in eerste instantie gedacht, maar toch, schandelijk). Wij maken gebruik van hun stad, gedraag je dan ook fatsoenlijk met respect voor de lokale cultuur. Wat als Europese uitsupporters het Zadkine-beeld zouden beschadigen, of de Coolsingel?

Misschien dat die kleine beschadigingen bij de Romeinse politie voor meer agressie zorgden, want ineens sloeg de sfeer op het plein radicaal om. Vanuit het niets kwamen vanuit alle hoeken zwaarbewapende ME’ers en trok een grote linie op vanaf de voorkant van het plein (blauwe strepen en pijlen op het plaatje). Op het plein ontstond paniek; het tempo van de ME’ers was niet traag, te snel om de circa twee- a drieduizenden Feyenoorders in rust naar de opstapplekken van de bussen te laten lopen.

Schermafbeelding 2015-02-22 om 19.01.26

Want dat was het doel van de politie-actie: alle Feyenoorders naar een plein in Villa Borghese leiden, waar de bussen naar het stadion zou vertrekken. Om dan alle uitgangen af te sluiten en langzaam op te roepen om daarheen te gaan is niet gek, wel dat het in moordend tempo gaat en daarbij iedereen die niet snel genoeg wegloopt of rent een tik krijg met een gummiknuppel. Toen de politie in Sevilla het tijd vond om de supporters van een plein naar het stadion te loodsen, ging dat in overleg met de Rotterdamse politie en supporters zelf. Bovendien was eerder op de middag rustig gereageerd door supporters toen de politie de Spaanse trappen ontruimde. Het kan dus wel.

Verdrukking

Een deel van de supporters reageerde op de snel optrekkende ME-linie door met flessen te gaan gooien (die lagen er genoeg), wat het tempo van de ME’ers weer deed versnellen; ze kwamen nu nog sneller uit alle hoeken naar de Feyenoorders toe. Er ontstond chaos. Er werd gegild. Met duizenden renden we een hele smalle steeg in, waar de stoepen volstonden met auto’s en scooters en effectieve loopruimte misschien twee meter breed was. Bovendien liep de steeg stijl omhoog, waardoor er niet doorgelopen kon worden.

Ik raakte achterop, viel, werd platgedrukt door supporters die net als ik wilden wegkomen. Op internet zag ik na de wedstrijd foto’s van de steeg, met een rij scooters die omgevallen was. Bijschrift was in de trant van: Feyenoorders sloopten auto’s en scooters. Onzin, grote onzin. De scooters vielen inderdaad, maar enkel en alleen omdat er duizenden mensen weg probeerden te komen. Sommigen moesten over auto’s rennen om in veiligheid te komen. Kan je mensen die in doodsangst verkeren (want dat hoorde ik van sommigen) echt verwijten dat ze alles doen om weg te komen? Alsof er vrijwillig scooters gesloopt werden. Sterker, toen een paar straten later een deel van de supporters wél scooters probeerde om te werpen, werden ze daarin gecorrigeerd door de massa.

Ook ik viel op een scooter, struikelde en werd platgedrukt. Het is vreemd, maar op dat moment dacht ik: dit is hoe Hillsborough gevoeld moet hebben. De totale reddeloosheid, het gevoel geen kant op te kunnen en platgedrukt te worden door een massa. Het is verschrikkelijk. Doodsangst had ik niet, bang was ik wel – hoe moest ik hier uit komen?

Een vriend greep me vast en trok me omhoog. Hand in hand probeerden we door te lopen, maar toen iemand een vuurwerkbom gooide naar de ME’ers (zo onvoorstelbaar dom) voerden zij hun tempo nóg harder op: ze renden nu over supporters, duwden ze omver. Ik zag hoe een ME’er op me af kwam, maar kon me niet bewegen; waar kon ik heen? Hij duwde me, waardoor ik opnieuw over een scooter viel. Ik zag hoe hij uithaalde. Ik deed m’n handen voor m’n hoofd, maar hij sloeg door. Bam. Vol op m’n hoofd, daar waar m’n haargrens begint en m’n voorhoofd eindigt. Ik schreeuwde, probeerde hem van me af te zetten, maar hij sloeg nog eens. En nog eens. Op allebei m’n benen. Toen ging hij door naar de volgende, en kon ik langzaam opkrabbelen.

Politie (blauw) jaagt duizenden supporters (rood) een smalle steeg in.

Politie (blauw) jaagt duizenden supporters (rood) een smalle steeg in.

Het is raar om op de grens tussen bewustzijn en bewusteloosheid te balanceren. Ik had mijn portie gehad, kon langzaam doorlopen, maar voelde me een soort zombie: ik was bewust dat ik op m’n hoofd geraakt was, maar zag niet scherp en waggelde maar wat. Een verre bekende keek ik met grote ogen aan, hij vroeg of alles wel goed ging. Even later kwam ik een vriend tegen en liepen we samen rustig naar de opstapplek voor de bussen. Inmiddels weet ik dat ik in die steeg een hersenschudding heb opgelopen.

Bussen

Bij de bussen ging het even later opnieuw mis. Er schenen dertig bussen geregeld te zijn, maar verschenen er constant slechts een stuk of drie a vier. Supporters werden een toch al overvolle bus ingeslagen door ME’ers. Wie geen hoofdpijn had van tikken op zijn hoofd, kreeg het even later wel van de stank van verbrande banden en koppelingsplaten.

Bij de opstapplek strompelde ik naar een fancoach. Ik ben Rogier Wijsbroek grote dank verschuldigd; hij probeerde medische stewards te regelen voor supporters en gaf me flesjes water die eigenlijk voor hemzelf bedoeld waren. Met twee vrienden die ook beduusd op een bankje gingen zitten deelde ik ze. Langzaam kwamen we bij.

Iets verderop werd een andere vriend weggevoerd in een ambulance. Hij had drie diepe vleeswonden in zijn hoofd, die in het ziekenhuis werden gehecht. Uiteindelijk werd hij teruggebracht naar het stadion. Een andere vriend werd tijdens de wedstrijd uit het stadion weggevoerd met een ambulance. Medische stewards vreesden voor een hersenbloeding. In de CT-scan werden wel hersenen gevonden, maar geen schade. En zo waren er meer supporters die tegen of op een bankje aanzaten, voor zich uit staarden, met bloed over hun gezicht.

Allemaal barbaren!

In de dagen na de wedstrijd gaat het nu over één ding: het vermeende huishouden van Feyenoorders in Rome, alsof de ganse stad gesloopt is. Realiteit is dat, hoe verwerpelijk de schade die er wél was ook is, dat wel meeviel. Er werden flessen gegooid, op straat en naar de politie, en dat hoort niet. Er zijn mensen opgepakt die zich hadden misdragen, and rightly so. Maar het beeld dat er massaal is gereld klopt gewoon niet. Ik erger me enorm hoe in kranten en op tv alle Feyenoorders de schuld toegeschoven wordt; alsof we allemaal hebben staan knokken en massaal monumenten hebben vernield. Ja – er was schade aan de fontein, en dat is zoals ik al zei schandalig. En ja, er werden flessen gegooid naar de politie. Kleine rellen had ik ook wel verwacht; als er zevenduizend Feyenoorders naar een stad reizen, zitten er altijd wel vervelia’s bij. Er wordt gedronken, mensen worden losbandiger.

Maar waar is de enorme ophef over de Feyenoorders die met duizenden een smalle steeg ingejaagd werden? Waar is de woede over de genadeloos harde tikken van ME’ers tegen weerloze supporters, die verdrukt werden, op de grond lagen, geen kant op konden? Ik heb een lichte hersenschudding overgehouden aan die tikken, en loop wat moeilijk door de tikken op m’n been. Dat komt wel goed, maar toch: tientallen supporters die tikken op hun hoofd kregen en weerloos waren. We konden nergens heen, voelden hoe we platgedrukt werden. En dan de dagen erna overal lezen dat het terecht was, dat we allemaal gesloopt hebben; het maakt de hoofdpijn nog wat erger.

Het is niet zo dat je geweld goedpraat als je je óók uitspreekt over buitensporig politiegedrag (waar de politie in Rome overigens om bekend staat als het om voetbalsupporters gaat). Elke zichzelf respecterende BN’er en politicus leek de afgelopen dagen wel zijn zegje te willen doen en de “barbaren” te willen aanpakken. Lachwekkend vond ik het voorstel van CDA-leider Buma, die de paspoorten van relschoppers wilde afpakken – zoals hij elk probleem tegenwoordig op denkt te lossen door paspoorten af te pakken. Net als bij bijvoorbeeld de Maasgebouwrellen stonden er veel first time offenders tussen de zowel op woensdag als donderdag opgepakte supporters. Hun misdragingen kunnen niet preventief voorkomen worden. Wat wél zou werken is een meldingsplicht voor mensen met een stadionverbod, die er ook tussen stonden, om te voorkomen dat ze afreizen naar een stad waar gespeeld wordt; laat ze zich een half uur voor de wedstrijd melden op hun lokale politiebureau.

Concluderend, ik baal van berichten van de laatste dagen. Hoewel er zeker misdragingen zijn geweest, was de sfeer op het plein lange tijd goed. Er zijn geen eeuwenoude gebouwen gesloopt, geen winkelpui lag in puin. Pas nadat de ME een linie trok en vooruit liep kantelde de sfeer en werd een deel van de supporters agressief. Daar reageerde de ME heftig op en werden duizenden supporters een veel te nauwe steeg ingeslagen. Ook bij de bussen was de ME nodeloos agressief tegen welwillende, onschuldige supporters. In het stadion was daarna geen wanklank te horen. Het hele verhaal vertellen is niet zo moeilijk, kranten, tv-programma’s, politici en analisten, en wel zo eerlijk tegenover de duizenden supporters die zich in en buiten het stadion als prima uithangbord voor de club, stad en sport in het algemeen gedroegen.

67 gedachtes over “Rome, mijn verhaal

    • Toch moeten 100 Feyenoordsupporters 1 zo’n raddraaier toch wel de wacht aan kunnen zeggen. Het is te idioot voor worden dat deze mensen ertussen komen en zomaar een bommetje gooien. Is al belachelijk dat ie zo’n ding bij zich heeft of alleen maar de gedachte heeft.
      Begrijp heel goed de essentie van jouw stuk maar de conclusie is en blijft : Feyenoord uit in Europa is altijd wat.

    • in november voor champion ligue wedstijd roma tegen munchen er waren 6000 thousand supporter ui t munchen verzamelden in spanse trappen .geen geen geen probleem geweest!dus wat wil jij concludeerd!

  1. Kortom, allemaal excuses voor wangedrag.

    Geen vuilnisbakken? Dan hou je je troep toch bij je in plaats van het kapot te gooien?

    En het beschadigen van monumenten?

    Sorry, dit is gewoon precies hetzelfde wegkijkgedrag en goedpraterij van het tuig dat ervoor zorgt dat ze de toon kunnen blijven zetten. De gewone supporters en het bestuur doen al decennialang niks anders dan een beetje ‘tut-tut’ voor de camera roepen, en verder het ettergezwel lekker te koesteren als ‘fanatieke aanhang’ ‘twaalfde man’ en ‘het Legioen’.

    Ik heb mijn seizoenskaart er voor ingeleverd; en ik zal vast niet de enige zijn. Wie met de pek omgaat, wordt er mee besmet tenslotte, dus fatsoenlijke mensen zullen de Kuip steeds meer gaan mijden, totdat er nu eens eindelijk Engelse maatregelen komen: stadionverboden en meldplicht op wedstrijddagen.

    • Nog nooit bij een koninginnedag of elk willekeurig ander evenement geweest waar er geen prullenbakken zijn voor een stuk of 3000 man? Juist ja, alles wordt op de grond gegooid en daarna wordt het allemaal zonder enige aandacht van de media netjes weer opgeruimd. In Rome gebeurt precies hetzelfde, er worden 2 grote afvalshopen gevormd waar iedereen zijn afval en flesjes op gooit. Het verschil zit hem in de organisatie, zet er een grote tent neer, schenk evenementen bier in plastic bekers zoals ook gebeurd op festivals en niemand die erom zal malen.

      Het beschadigen van een monument, enkelvoud ja, is niet goed te praten. Maar om nou gelijk een heksenjacht in de media te starten op alles en iedereen wat in Rome was slaat natuurlijk kant nog wal. Helemaal omdat dit veroorzaakt wordt door 1, hooguit 2 personen die er een stuk vuurwerk in gooien? Zoek uit wie het zijn geweest, er zijn genoeg beelden en straf deze..

      Het gooien van flesjes etc. is ook zeker niet goed te praten en dit mag niet gebeuren. Niemand kijkt hiervoor weg en dit wordt toch afgekeurd in het stuk? Maar god oh god als iemand zegt dat niet alleen die supporters fout zaten maar dat de organisatie gewoon tekort is geschoten en dat de ME er mede voor heeft gezorgd dat het zo heeft (die 5 minuten chaos waar het uiteindelijk allemaal over gaat) kunnen escaleren. Hetzelfde wegkijkgedrag waar jij over spreekt en met het vingertje wijzen zonder kennis..

      Wellicht ben ik dan niet fatsoenlijk volgens jou, maar uiteindelijk ben ik dan liever solidair met mijn medesupporters die ten onrechte als beesten behandeld, geslagen op het hoofd, en nu worden neergezet als een stel idioten door de sensatiezoekende media..

      • “jamaar juhuf, hullie doen het ook!”

        Als dat het begin van je reactie is, dan hou ik al op met lezen. Het is duidelijk dat je de verantwoordelijkheid voor de puinhoop niet wilt neerleggen bij de veroorzakers als je zo al begint.

        Dag kleutertje Bob.

    • Het gaat hier alleen maar om een nuancering van alles in de media. Nergens kon je lezen dat de ME mensen een kneuzing of hersenschudding hebben geslagen. Nergens wordt gezegd dat de organisatie aan de kant van Rome niet goed was. Nergens wordt groot aandacht gegeven aan de Roma supporters die Feyenoord supporters hebben neergestoken en neergeslagen na de wedstrijd.

      • Waar komt toch die waanzinnige neiging vandaan om altijd maar te bagatelliseren en nuanceren zolang de daders maar het juiste rood-witte shirt dragen?

        Wie met de pek omgaat wordt er mee besmet, zei ik al. De ‘gewone’ supporter heeft decennia lang lopen wauwelen ‘ach het zijn maar een paar rotzooimakers’ om daarna gewoon vrolijk elke zondag ‘Hij is een vriend van de Joden’ met ze mee te scanderen.

        Je hebben het beest lekker laten groeien in je midden. Nu niet zeuren dat je wat klappen mee krijgt als je er naast staat, tenzij je me kunt laten zien dat je in het verleden voor stadionverboden, uitreisverboden en meldplicht hebt gepleit.

      • Nou nergens kon je dat lezen maar de foto’s spraken boekdelen. Als je je ergens bevind waar rellen zijn komt de ME en heb je gewoon pech. En ja dat is terecht! De Nederlandsche politie(die jullie gewend zijn) is veeeel te soft en zou ook op deze manier moeten optreden.

        Voetbalrellen…. Knuppel erop!

    • Beste Mart,

      Het is maar goed dat de media alle zesduizend supporters heeft neergezet als beesten en barbaren. Hoor en wederhoor van onze Vaderlandse pers was niet nodig want het beeld van 5 seconden flessenregen op de NOS en RTL zegt eigenlijk alles. Net als het beeld dat we zagen van de Russische Separatist die een knuffeltje vast hield tussen de resten van MH17. Weet je nog? Ik werd er woest van! Dat er later beelden opdoken dat hij een christelijk kruisje sloeg bij het vasthouden van de knuffel geloof ik ook niks van! Een gerenomeerd Italiaans persbureau (zeg maar het ANP van Italie) die de vergelijking trok met de Spaanse en Duitse huurlingen die een paar eeuwen geleden de stad Rome hebben geplunderd, gemoord, vrouwen en kinderen hebben verkracht klopt ook. Al die Rotterdammers zijn hetzelfde!
      De Italiaanse burgervader heeft ook gelijk dat er 8 miljoen schade is. Want afgelopen september is er voor 200.000 aan het fontein van Berinini gerestaureerd. De beschadigde randen bedragen daarom nu ook 3 miljoen euro + nog eens 5 miljoen aan economische schade die de winkeliers hebben geleden, schoonmaakkosten, politie inzet plus het charteren van te weinig bussen. Laten we een benefiet wedstrijd organiseren om 8 miljoen euro op te halen. En anders moet onze Koning gewoon betalen. Ik vind het absurd dat hij nu gewoon aan het skieen is… Onze premier nam het tenminste serieus en belde direct met zijn collega uit Italie. Jammer dat hij vorig jaar Obama niet te pakken kreeg toen al onze telefoons werden afgetapt door de CIA. Maargoed misschien had onze Premier even geen bereik.

      Waarschijnlijk vind jij het, net als ik, ook terecht dat er de afgelopen dagen er 4 (of meer) Feyenoord beesten zijn neergestoken en een met stalen pijpen is bewerkt. Want zeg nou zelf alle Feyenoorders die in Rome aanwezige waren hebben het tenslotte verdiend! Klootjesvolk zijn het al die zesduizend Nederlandse mannen, vrouwen (en enkele kinderen) die heel Rome van de kaart hebben geveegd! Ik keek vandaag op Google maps en ik zag alleen nog maar ruines in Rome. Het is maar goed dat ze officieus vogelvrij zijn verklaard. De linkse ultra’s van AS zetten het wel recht en anders doen onze fasistische vrienden van Lazio het wel. Die moeten toch al niks hebben van “buitenlanders”.

      Terecht dat jij je seizoenskaart hebt ingeleverd! Ik zou ook niet geassocieerd willen worden met ‘de 6000 van Rome’! Oh wat schaam ik me als mensen vragen ‘hou je van voetbal?’ en ‘voor wie ben jij?’. We werden toch al nooit kampioen en nu dit… Ervaar jij dat ook? Misschien moet ik maar een seizoenskaart van Heerenveen nemen. Ga je mee? Dan voelt het iedere twee weken als een buitenlandse trip en we kunnen er van op aan dat er niks gebeurt. Tenminste.. zolang we niet tegen Groningen spelen dan.

      Hartelijke groet!
      Een medestander.

      • Ik weet niet waar jij vandaan kom met je botte kop maar het is duidelijk genoeg dat je er niet bij bent geweest en je er een geen ene reet van begrijpt. Daarintegen begrijp ik niet waar je dan überhaupt het lef vandaan haalt om hier op te reageren. En als Jij niet geassocieerd wilt worden met de 6.000 Feyenoord supporters die in Rome aanwezig waren daarvan een paar mensen die zich in rome inderdaad als een stel idioten gedroegen snap ik niet wat jij als een “medestander ” zich in godsnaam mee bemoeit. Aangezien er genoeg Feyenoorder waren die zich wel normaal konden gedragen en voor de club een paar honderd euro’s kwijt konden voor steun en vertrouwen heeft voor Feyenoord. Daarbij komt ook nog eens kijken dat jij het terecht vind dat Feyenoord supporters in Rome worden achtervolgd, neergestoken en geslagen worden. Ben ik wel heel benieuwd of jij normaal vind als jij of jou vrienden familie kennissen of wat dan ook er ook zo bij zou liggen in het ziekenhuis. Schaam je kapot!! Als je je schaamt voor mensen die vragen of je wel van voetbalt houd, kan ik er nog steeds niet bijkomen hoe je hier op kan reageren. Hou jezelf lekker bezig met andere dingen.

        Met vriendelijke groeten
        Een trouwe Feyenoord supporter

      • Geniaal, bedankt voor deze heerlijk weglezende sarcastische tirade!

        Groeten van een non-voetbalkijkende legioensupporter.

    • Je weet niet waar je over praat!

      Ik ben een keurige vrouw van 29 jaar met een goede baan, huisje boompje beestje en daarnaast een groot Feyenoord supportster. Ik was in Rome, heb 3 dagen genoten van alles en iedereen om me heen. Tot het keerpunt op de Trappen. Doodsangst uitgestaan in de steeg met allemaal mensen om mij heen met grote veelal hoofd-) wonden. Ik keur een vuurwerkbom in de fontein niet goed, en flessen gooien op ME ook niet. Maar als de achterste linie deze barrière niet gelegd hadden om hen iets te vertragen, had ik nu waarschijnlijk in het ziekenhuis gelegen vanwege een gummiknuppel op mijn achterhoofd of omdat ik overlopen zou zijn geweest.

      Er zitten altijd rotte appels tussen, bij elke voetbalclub achterban, maar ik weiger (en met mij velen) daarvoor te moeten boeten. Er was totaal geen organisatie van Romeinse zijde, en daarnaast een belachelijk buitensporig geweld van de ME. DAT was de grote schande, niet de schade van 2000 euro aan de fontein of de gebroken flessen op de grond.

      Welterusten en veel plezier met wedstrijden kijken vanaf de bank. Je seizoenskaart inleveren, daar heb je alleen jezelf mee. Feyenoord rouwt er niet om en de 3000 Romegangers al helemaal niet.

      Trusten!

    • 8 jaar op vak W, 2 jaar op R. Wat ik gezien heb in de Kuip? 2005 tegen 020, tegen Schalke en een x tegen Twente! Al dat gezwets, denk dat de Kuip tijdens wedstrijden veiligste stukje Rotjeknor is.

  2. Goed geschreven. Ik heb die middag precies hetzelfde ervaren als jij. Ik heb geen politie bekogeld of dingen vernield, dat zit allereerst niet in mij en ten tweede is Rome een schitterende mooie stad. Via deze weg wil ik de mafketel die het nodig vond om een vuurwerkbom richting de ME te gooien bedanken. Als dat niet gebeurd was dan had ik waarschijnlijk op een wat rustigere manier die steeg door kunnen lopen en had ik geen hechtingen op mijn achterhoofd gehad. Met welke gedachte ga je in hemelsnaam naar zo’n plein als je besluit om zoiets dergelijks in je zakken te stoppen. Voor mij onbegrijpelijk.

  3. Pfff wat een verhaal. Schandalig. Ik voel ook schaamte maar dan voor mijn medelanders hoe ze allemaal reageren. Ik laat als Italië fan dit land maar even links liggen, zoek wel een ander vakantieland!

  4. Het is toch wel raar dat als je via de livestream keek je wel zag dat bepaald gedrag toch echt wel zo ging als het beschreven is in de media en niet zoals hierboven.

    Daarnaast ben ik het absoluut niet eens met dat het een nauwe steeg was. Ik heb daar vlakbij gewoond en er zijn veel nauwe stegen in Rome maar dit is er niet een van. Dit is gewoon een weg waar auto’s kunnen rijden.

    Ik vind het een slecht excuus verhaal.

    • Natuurlijk was er sprake van ‘een bepaald gedrag’ maar dat wilt niet zeggen dat IEDEREEN dit gedrag vertoonde. Als je de camerabeelden goed bekijkt dan zie je dat achter de mensen die met van alles en nog wat lopen te gooien gewoon een massa loopt die langzaam het plein verlaat.

      En inderdaad valt de steeg qua nauwheid wel mee op een rustige zondagmiddag. Er stonden zowel auto’s midden op straat als aan de kant en er stond ook een lange rij met scooters. Ohja, en nog zo’n duizend man die op dat moment door dat straatje heen wilden. Ik wil je hiervoor graag doorverwijzen naar de volgende link: http://imageshack.com/a/img673/1659/VqlvvT.png

    • Begrijp me niet verkeerd. Ik keur het gedrag af van veel supporters die op dat moment inderdaad de boel aan het verzieken waren. Dat geeft echter geen vrijbrief aan de ME om maar op alles te slaan wat beweegt. Ze hebben mij een aantal keren vol op het achterhoofd geslagen toen ik in de verdrukking kwam. Ze konden mij vervolgens zo meenemen toen ik op de grond lag maar dat hebben ze niet gedaan. Sterker nog, ik ben door politieagenten in burger naar de ambulance gebracht en zij hebben mij vervolgens hun excuses aangeboden.

    • Hallo Rianne, bedankt voor je reactie. Er stonden op het moment dat iedereen de steeg ingejaagd werden aan weerszijden auto’s en scooters, en ook midden op straat stonden auto’s, waardoor het heel nauw en benauwd voelde.

    • Beste Rianne, Als je de straat kent, dan weet je ook dat het trottoir heel smal is. Het is een normale smalle straat met eenrichtingsverkeer. Ik ben zelf rond 14 uur (ruim voor de problemen) door de straat gelopen maar je kan NIET met 2 personen naast elkaar lopen. Door de geparkeerde auto’s en scooters blijft er op beide trottoirs maar een loopstrook van iets meer dan een meter over. Verre van genoeg als daar honderden personen tegelijkertijd doorheen moeten rennen.

    • Ik weet niet hoor maar als jij met 7000 man erdoor heen wordt gejaagd ervaar je dat wel zo als een nauw steegje.zeker ook niet veel meegemaakt in je leven.

    • Ik was zelf 30 min voordat de pleuris uitbrak aanwezig en ben via deze weg ook naar de bussen geleid. Er waren aan beide kanten autos en er stonden scooters overal. Als je met x aantal mensen (ik schat zo 500 man) de steeg wordt in gedouwd is het al snel een smalle steeg. Ondanks ik het helemaal eens ben dat je je hoort te gedragen als je ergens te gast bent vind ik dat de ontvangende partij veel had kunnen voorkomen en de eenzijdige reacties vanuit de media dat rome “gesloopt” is zwaar overtrokken. Eigenlijk had rome de komst van de supports niet goed ingeschat en we mogen blij zijn dat het eind resultaat is want er hadden flinke ongelukken kunnen gebeuren. Ik noem maar bus ongelukken (een vriend van mij zat in een bus met een kapotte as), verdrukking (iedereen wilde de bus in of werd er uitgemept) en de ME die soms terecht of onterecht hardhandig te werk ging.

    • Cognitieve dissonantie. Je kiest partij voor de Roma’s omdat je er zelf gewoont hebt, zoals je aangeeft. Ik vind het daarom een slecht excuus reactie.

  5. Bovenstaand verhaal is in zijn geheel op waarheid berust , zo ook ging het de avond voor de Spaanse trappen op t plein ook fout . Omdat politie het plein op een gegeven moment ook maar even leeg wilde vegen, zonder aanleiding en aankondiging !

  6. Mooi stuk. Had zelf ook al deze indruk. Het slopen en rellen wat sommigen deden valt onder geen beding goed te praten, maar de wanorganisatie van Rome moet ook belicht worden. Verder is buitensporig geweld van politie, en al helemaal tegen onschuldige feestende supporters compleet uit den boze. Neemt niet weg dat ik hoop dat degene die die fontein hebben gesloopt en vuurwerkbommen/flessen hebben gegooid bij de opgepakte mensen zitten.

  7. Ik ben een Ajacied, altijd al geweest. Daarnaast ben ik journalist, dat zit er ook van jongs af aan al in. Ik heb nooit een haat gekend tegen Feyenoord of andere clubs, daar ben ik te nuchter voor. Toen ik alle verhalen las in de media, vond ik het al behoorlijk lijken op grootspraak en vingertjes wijzen. Dit verhaal geeft een helder verslag en laat zien hoe het gegaan is. Het is vervelend dat Feyenoord nu wereldwijd zo op de kaart staat, terwijl er juist respect moet zijn voor de fans van Feyenoord, die hun ploeg zo onvoorwaardelijk blijven steunen..

    Er zullen genoeg fans zijn die boos worden op de eerste zin die ik schreef, maar ik wilde dit toch even kwijt. Mooi verhaal, goed opgeschreven en heel verhelderend.

  8. mooi stuk, die Italiaanse politie spoort voor geen meter. Ik kan zeggen dat ik ook denk dat het uit de hand loopt door hun reactie. Paar jaar geleden in Turijn. Soort gelijk meegemaakt met een trip. Onnodig me terwijl er weinig aan de hand is, geen prullenbakken en wc waardoor je een steeg pakt ja als je moet dan moet je. Overdreven reacties uit Rome en de Nederlandse staat en alle media zoek eerst uit wat er aan de hand is voordat je trouwe supporters hun naam blaakt.

  9. Wel erbij staan en ernaar kijken maar niet de klappen kunnen vangen? Ga gewoon weg als er flessen stuk worden gegooid en mensen vuurwerkbommen mee hebben. Beter idee: hou je als voetbalfan gewoon bezig met het voetbal en ga uberhaupt niet bij zo’n opgefokt zooitje staan. En als dan een keertje iedereen wordt afgestraft en men zich zelfs écht als vee gaat voelen: misschien een mooi moment om te overwegen of dat het waard is om bij de kudde te horen.

    • “Wel erbij staan en ernaar kijken maar niet de klappen kunnen vangen? Ga gewoon weg als er flessen stuk worden gegooid en mensen vuurwerkbommen mee hebben.”

      Zoals in het stuk al vermeld is, was dat niet mogelijk. Er waren geen aanwijzingen dat de sfeer opeens omsloeg en toen de sfeer wél omsloeg, kon niemand meer wegkomen omdat de politie alle uitgangen had afgesloten en iedereen door 1 straat/steeg moest. En laat deze straat/steeg nou al vol staan met een mannetje of 2000 waardoor niemand vooruit kon en er paniek uitbrak.

      “misschien een mooi moment om te overwegen of dat het waard is om bij de kudde te horen.”

      Je ontkomt er niet aan om, om even in jouw woorden te blijven, “bij de kudde te horen” als je naar de uitwedstrijd in Rome wilde gaan. Iedereen werd immers naar hetzelfde plein verplaatst en daar op de bus gezet: je was dus één groep, of je het nou wilde of niet.

  10. ja dit is even andere koek. Je bent in een land met andere normen en waarden. Wij vinden het pissen tegen welk genoeg of beeld dan ook normaal, maar daar niet. De normen en waarden liggen daar iets anders en wangedrag wordt op een manier aangepakt zoals dat hier ook zou moeten gebeuren. Ze of we mogen teveel hier. Daar niet. K*tte met een fontein? Dan krijg je gewoon de ME op je dak.
    Ja maar niet iedereen deed het!!! Niks mee te maken, u wordt nu opgebost. U vindt het raar dat de media het zo oppakt? Komt u uit een ei ofzo?? Het is de media. Moet ik het sleutelwoord nog een keer herhalen? Media. Een groep proffesionals die welvaren op sensatie.
    De grens tussen wat kan wat kan echt niet, is al jaren geleden overschreden. Wellicht om die reden vinden sommigen aanwezigen de reacties nu vreemd… ..maar eigenlijk zijn juist de andere gebeurtenissen vreemd. Ook al waren het maar 10 boosdoeners, of al was het er maar 1. Niks mee te maken. U en de gehele straat wordt dan opgebost. Nu niet gaan zitten janken erover stoere supporters!! Ow en trouwens. Wat zou er gebeuren als ook maar 1 supporter van welke club dan ook iets in Rotjeknor kapot maakt?
    Het was en is aan u.

    • Goed voor jou dat jij altijd zo burgerlijk gedraagt maar als je niets te melden hebt, doe dat dan gewoon niet. Mensen ‘opbossen’ zonder dat er bewijs is dat zij iets vernield of gegooid hebben is – helaas voor jou – niet mogelijk. Het zou jezelf sieren om voortaan verder te kijken dan je neus lang is. Maar goed, jij bent natuurlijk roomser dan de paus!

  11. Nou zal het ff mooi worden alle 7000 supporters die aanwezig waren in Rome worden op een hoop gegooid en als klopojesvolk gezien, maar bestaat er tegenwoordig je club in het buitenland supporten niet meer omdat je van je club houd, neee we worden gezien als klootjesvolk stuk voor stuk, zeg tyf een end op naar je eiland van je

  12. gast, dit is zo’n ontzettend triest verhaal. Je hebt waarschijnlijk zelf niet eens door hoe ongelofelijk dom je bent. Wat zou je moeder zeggen als ze wist dat jij hier ook maar iets mee te maken hebt? Weet je überhaupt wel wie Bernini is?

    • Ja. Bernini was een vent die het aangezicht van zijn minnares met een scheermes LIET toetakelen door een van zijn dienaren, omdat ze niet alleen met hem maar ook met zijn broer de lakens deelde. Niet echt een lekker ventje dus…

  13. Dus het is allemaal de schuld dat er geen vuilnisbakken waren? Oké duidelijk…
    Ze moeten iedereen die mee was een boete laten betalen. Je bent nou eenmaal onderdeel van een groep. Als iemand iets verkeerds doet spreek je diegene daar op aan. En kijkt niet lachend weg en zegt: ” hadden ze maar vuilnisbakken moeten plaatsen” je bent te gast in een stad, gedraag je ook als een gast! Schaam mij diep voor dat achterlijke gedrag. 5 jaar uitsluiten van het europeesche voetbal.

  14. Hij noemt het ontbreken van prullenbakken de schuld van de Romeinen?? Daarom was het normaal dat ze flessen kapot gooide op straat en in de fontein.
    Het ontbreken van een groot aantal hersencellen bij hem en zijn soortgenoten is toch ook niet de schuld van de Nederlanders??
    Je kan dat gedrag op geen enkele manier vergoelijken. Je moet dat soort gasten naar een opvoedingskamp sturen om die paar hersencellen die er misschien nog zitten, wat bij te leren!!

  15. Goed verhaal man . Lekker kort ook.

    Waarschijnlijk heb jij de eerste steen gegooid of niet?. Haha en die ME die liep na 6 keer versnellen in jou verhaal tegen de 80 km per uur of niet. Wat een bullshit

  16. Het valt niet goed te praten of te verzachten. Natuurlijk is de ME daarin wellicht fout geweest maar de aanleiding waren de vernielingen en het wangedrag. Was dat niet gebeurd dan was de rest ook niet gebeurd. Ik schaam me om als Nederlander nu naar Italië te gaan want elke Nederlander wordt er op aangekeken en gezien als een lompe boer

  17. Ik ben geen diehard feyenoordsupporter, sterker nog ik kijk praktisch nooit voetbal.
    maar eerlijk is eerlijk dit hele verhaal is heel simpel, onze “goed opgevoede” medeburgers zullen het hier natuurlijk helemaal niet mee eens zijn. Maar als dat plotselinge alcoholverbod niet was doorgevoerd, waardoor er vervolgens logischerwijs flessen aangeschaft werden. Dan was de schade al in zeer sterke mate gereduceerd(fout 1 van organisatie).
    Stel je eens voor dat ze glazen flessen drank zouden verkopen op een festival als pinkpop zonder afvalbakken. Je gaat 1 keer op je bek en je hebt een slagaderlijke bloeding.
    fout 2 was simpel weg het feit dat er geen afvalbakken waren en geen toiletten. En dat de ME een charge uitvoerde op een gigantische groep mensen in het nauw was fout 3. Als militair strateeg 3e klasse in opleiding vind ik de gemaakte fouten makkelijk herkenbaar. Echter heeft helaas niet iedereen het vermogen om oganisatiefouten te herkennen als dat in combinatie is met het taboowoord “hooligans,” want neee die gasten zijn Altijd fout.

  18. “Als militair strateeg 3e klasse in opleiding..
    Das volgens mij de afdeling dixi infrastructuur
    Hahaha
    Met jou is het verliezen van een evt oorlog een zekerheidje

  19. Kort gezegd schuiven jullie de schuld af op de Romeinen en kunnen jullie je eigen volk niet bedwingen. Maar Feijenoord fans zijn lieverdjes voor de rest. Kom op man, neem je verantwoording en ga niet zielig een verhaal ophangen. Jullie zijn toch de grote stoere club Feijenoord waar iedereen bang voor moet zijn, nou zo zijn jullie behandeld ook. En dan niet achteraf zielig gaan doen. Waar zijn de grote verhalen van de chirurg die een Ajax fan laat etteren? Kom op jongens, het is of het één of het ander.

  20. hooligan

    de hooligan zelfst.naamw. (m.) Uitspraak: [‘hulɪgən] Verbuigingen: hooligan|s (meerv.) iemand die meedoet aan georganiseerd geweld rond sportwedstrijden Voorbeelden: `Voetbalsupporters hebben veel last van hooligans.`

    Een hooligan is dus ook altijd fout, wanneer je de normen en waarden van de Nederlandse maatschappij hanteert.
    —————
    Organisatie heeft fouten gemaakt, maar er waren maar een paar leeghoofden die daar niet mee om konden gaan.
    Leg aub de schuld bij jezelf als supportersgroep en bagatelliseer het geweld niet. Bekijk de filmpjes maar, die supporters die flessen gooien, mikken niet op prullenbakken die er niet zijn.

    Politie geweld +1, want leeghoofden kunnen blijkbaar niet omgaan met vrije keuze en ‘organisatiefouten’.

  21. Ik ben ook geweest. En wat een mooie dag moest worden is uitgelopen op een nachtmerrie. Ik kwam om 13:30 aan op het plein. GEWELDIG wat ik aantrof. Wat een sfeer. Had het echt naar me zin. Beetje rondjes lopen lekker zingen. Inderdaad nergens waar je je vuil weg kon gooien of iets. Nergens kunnen plassen. Maar dat moest de pret niet drukken want ik had het aardig naar me zin. En nou komt het. Het laatste wat ik weet is dat ik me broertje achter na loop en dat is het laatste wat ik weet van het plein. Ik kwam pas weer een beetje bij op het politie bureau. Met een ontzettend dik oog. Me hele gezicht aan de linker kant is opgezwollen en bij me oog is het kapot. Ik zat niet in een cel maar op een bankje in de gang. Met 5 vijf agenten om me heen. Ik proberen een beetje te vragen wat ik gedaan heb en wat er gaat gebeuren. Maar niemand spreekt natuurlijk Engels. En het ergste was waar is me broertje. Ik had de kaartjes voor de wedstrijd en de vliegtickets naar huis. Ik vragen en vragen en vragen. Maar nee hoor niemand die je te woord sta. Op een geven moment word ik mee genomen en in een auto gezet. Ik begreep uit hun praten dat we naar het ziekenhuis gaan. Daar 5 uur gezeten naar me oog gekeken foto gemaakt wat ik niet wilde maar moest. En geloof me ze zijn erg intimiderend. Nadat ze gezien hadden dat me oog goed was gingen we naar een ander bureau. Daar foto’ ’s maken vinger afdrukken. Tattoo’s werden geregistreerd. En ik maar vragen mag ik bellen naar ambassade of me ouders. Want ik wist nog steeds niet waar me broertje was. En eigenlijk dacht ik dat ik na de wedstrijd wel weer vrij gelaten zou worden. Wat ik had niks gedaan. Ik weet zeker dat ik niks gegooid heb. Daarna ging ik weer de auto in naar weer een ander bureau buiten de stad. Ik vraag wat gaat er gebeuren. Krijg ik als antwoord stil of ik breek je gezicht. Werd echt als strond behandeld. Daar op bureau weer hele ongein en gedoe. Ik word in de cel gezet en ik begreep dat ik pas in de morgen behandeld zou worden. Inmiddels werd ik wel een beetje gek. Ik wist nog steeds niet waar me broertje was mocht nog steeds niet bellen. In de ochtend naar een ander bureau. Ik denk de rechter. Daar aangekomen blijkt het een gevangenis te zijn. Wat is dit nou. Weer een heel gedoe daar. Moest brieven tekenen wat ik niet wou. Alles was in Italiaans. Maar geloof me als der een paar om je heen staan te schreeuwen dat je moet tekenen breek je op een gegeven moment wel. Opeens zag ik daar me broertje. Kut dat hij ook aangehouden is maar ik wist nu in ieder geval waar die is. En dat tie oke is. We hebben daar tot zondag gezeten. En geloof me het is niet bepaalt Nederland. Na 1 dag (zaterdags ) moest ik naar advocaat. Die zei tegen mij dat ik zo wie zo tot maandag moest zitten. Ik begreep er helemaal niks van want ik weet 100% zeker dat ik niks gedaan heb. Ik heb een klap met een politie knuppel gehad en daarna kwam ik weer bij op politie bureau. Ik heb die hele toestand in die nauwe straat niet eens meegemaakt. Ik kan me niet eens meer herinneren hoe ik die klap op me kop heb gekregen. Maar door de wond kan je duidelijk zijn dat het een politie stok is geweest. Heb een korst zitten van me oog tot naast me oor bij me slaap. Die advocaat vraagt aan mij of ik hem wilde kiezen want hij was nu via de staat. Ik zeg nee dat gaat me geld kosten. Nee zegt hij dat gaat om vertrouwen. Ik nee laat maar. Gewoon via de staat. Zondag heb tie geprobeerd bij me ouders 5000 duizend euro te ritselen. Hebben ze niet gedaan hoor. Zondag ineens naar de rechter. En ja hoor we worden vrij gelaten. Ik zou met flessen gegooid hebben wat ik zeker weet dat ik dat niet gedaan heb. Ik heb zelfs niks bij me gehad van glas. En zo ben ik ook niet. Ik zou verzet hebben bij me arrestatie en agenten geschopt hebben en verwond. Belachelijk. Het zal wel ik wil naar huis ik was kapot. Gebroken. We kregen ons spullen terug. Behalve me Feyenoord shirt want daar wisten ze ineens niks meer van. We hadden alles terug en ik dacht we worden naar het bureau geleid want we moesten onmiddellijk het land uit. Heb een verbod van twee jaar gehad voor Italië niet dat ik daar ooit nog heen wil. Maar nee hoor zo daar op straat gezet. Zelf taxi geregeld naar vliegveld zelf me ticket gehaald daar. Wetende dat daar inmiddels al wat Feyenoorders zijn neergestoken. Ik ben 1 van die zes waar zelf Rutte over zij dat tie hard aangepakt moeten worden. Rutte zou je niet eerst mij verhaal aanhoren. Voordat je dat zegt. Ik heb thuis nog beelden gezien wat een blamage daar. Ik sta ook op een filmpje. Weet je hoe. Lang uit liggen half over een hekje half voor dood. Je moet is weten hoe me ouders en me vriendin thuis hebben gezeten. Die kwamen pas vrijdag achter waar we waren maar de beelden hadden ze wel al gezien. Die gingen als een lopend vuurtje. Ze dachten dat ik dood was. Ik hoor ook alleen maar wat erg wat ze gedaan hebben. Inderdaad ja een paar. Maar niks in de media over de organisatie. Kom op he. Had er plas palen neergezet bier tentjes dan was het half niet zo erg geweest. Ik zeg niet dat er dan niks gebeurt was maar dit sloeg toch nergens op. Italië voor mij niet meer.

  22. Waar komt toch die waanzinnige neiging vandaan om altijd maar te bagatelliseren en nuanceren zolang de daders maar het juiste rood-witte shirt dragen? @ Mart. Jullie dan in Parijs? Duidelijk waar je vandaan komt

    • Uit Den Haag. Dat ligt een kleine 20km boven Rotterdam, voor het geval je dat niet kunt bevatten in je duidelijk te klein uit gevallen hersens.

      Het heeft geen fuck te maken met waar ik vandaan kom. De tribale neiging om de rijen te sluiten en alles te verdedigen wat door Feyenoord ‘supporters’ gedaan wordt staat hier in de reacties open en bloot voor iedereen te zien.

  23. Wauww…. laat elkaar lekker in elkaars waarde, scheer niet iedereen over 1 kant? Natuurlijk mensen die wel fout waren maar ook genoeg die het niet waren, ipv dat iedereen zich hier zo druk maakt en andere afkraakt kijk naar jezelf… en zorg ervoor dat je met gerust hart kan zeggen dat je een supporter ben van Feyenoord… of welke club dan ook…. en niey een van de gene bent die het verziekt voor een ander en jezelf als hooligan ziet want dat is diep triest… ouderwets potje voetbal bestaat bijna niet meer? Waar is je trots dan?

  24. Hoewel ik een andere club een warm hart toedraag heeft ook Feyenoord een plekje in mijn hart en heb ik heel veel respect voor de beleving van de suporters die je op de tribune ziet op tv bij een wedstrijd. Ongekend hoe zij achter hun club staan en zo hoort het ook. Maar het neemt niet weg dat mensen, zich supporters noemde lieden, zich zo schandalig moeten gedragen als nu gebeurd is. En excuses, voor jouw persoonlijk misschien wel maar zoek het niet in slappe redenen als vuilnisbakken en toiletten. Net of deze mongolen zich daardoor laten afstoppen. We doen niets als we ons glas en blik maar in een vuilnisbakje kunnen gooien en ons plasje netjes op het potje kunnen doen, dan zijn we braaf! Laat me niet lachen zeg! Alsof dit soort imbecielen-gedrag met een vuilnisbak en een zeikbak te voorkomen is…

  25. Wat verschrikkelijk moet het zijn geweest voor onze beschaafde Feyenoord jongens in Rome.. Ik heb de beelden allemaal gezien en die waren dan waarschijnlijk van een andere datum.. Logisch dat de flessen werden stukgegooid wanneer er geen vuilnisbakken staan op een historisch stuk openlucht museum ”waar vuilnisbakken ook niet echt horen in het straatbeeld van eeuwen geleden”. Dat ze daarom ook de lege flessen maar naar de ME agenten gooiden is volkomen begrijpelijk. Dat ze zelfs zijn geslagen door losgeslagen Me,ers in Rome is al helemaal een schande maar dat 10 Italiaanse agenten zijn opgenomen in het ziekenhuis met o.a. fragmentatie plekken op hun benen is volledig aan hunzelf te wijten. Hadden ze de supporters ook maar door moeten laten gaan met in het openbaar te pissen en de eeuwenoude fontein die wereldoorlogen heeft overleeft en al eeuwenlang zorgvuldig wordt onderhouden te vernielen. Nee, niet de stad Rome is slachtoffer van het supporter bezoek uit Nederland maar de Feyenoorders zijn de dupe van losgeslagen ME,ers die zichzelf niet kunnen beheersen.

Geef een reactie

