Wereldclub Feyenoord: ‘Niet om de naam, maar de kwaliteit’

De Verenigde Staten, Canada, Nigeria, Cuba, Suriname, Zuid-Afrika en een samenwerking met een Indiase club. Feyenoord wordt steeds actiever op ontwikkelende voetbalmarkten. Het opleidingssucces van de club gaat de grens over. “We verspreiden ons evangelie.”

Nieuwe oriëntatie

Toen Feyenoord aan het begin van deze eeuw enkele Aziatische spelers presenteerde leverde dat opmerkelijke taferelen op. De Japanner Shinji Ono en Zuid-Koreaan Chon-Gug Song kregen een heel leger aan fans en journalisten achter zich aan. De vakken zaten vol – met Japanners en Koreanen. In de regio was zelfs korte tijd een eigen fanshop open, met speciale Ono-merchandising. Maar toen vertrokken Ono en Song, gedesillusioneerd, ze waren geen wereldtoppers geworden, weer en met hen verdwenen de Aziatische fans van de tribunes, de Feyenoord-shirts uit de winkels in Tokio en Seoul en de lucratieve toernooien in Azië van de wedstrijdschema’s. Het waren vier mooie jaren geweest.

Tien jaar en vele financiële tragedies later heeft Feyenoord geen Aziatische topspelers meer nodig om nog niet ontgonnen voetbalmarkten te openen. Het succes van de Feyenoord Academy, gestoeld op de trainingsmethoden van Raymond Verheijen, het realisme van Stanley Brard en de clubliefde van Wim Jansen, blijkt genoeg om een sterk exportproduct te zijn voor Feyenoord. Al ver voordat internationale journalisten en experts zich gedwongen door het WK over de Feyenoord-formule bogen reisde het Feyenoord-circus de wereld rond om haar opleidingsgeloof te verspreiden. Als moderne zendingswerkers trekken jeugdtrainers van de Feyenoord Academy en de Feyenoord Soccer Schools van land naar land om de profetie te prediken. Nigeria, Cuba, Aruba, de Verenigde Staten, Canada en recent zelfs een samenwerking met een Indiase voetbalclub; Feyenoord begint een wereldclub te worden.

Product

Gido Vader is als manager internationale relaties de spil in alle internationale contacten en netwerken die de club onderhoud. Terwijl buiten de regen tegen het raam tikt en hij van zijn latte macchiato nipt, vertelt hij over zijn werk. “We zijn ermee gestart om het succes dat de jeugdopleiding had in inkomsten om te zetten. Het begon met onderzoek: wat hebben we te verkopen, welk product? Aan wie verkoop je dat? Hoe bereik je ze? Wat hebben we voor bestaand netwerk? Wat gaan we opbouwen?”.

De producten, daar gaat het om. Als geen ander is Feyenoord een opleidingsclub, die, ondanks bescheiden financiële en materiële middelen, jaar in jaar uit talenten aflevert voor de (inter)nationale top. Dat succes kan veel geld opleveren. Wereldwijd is de interesse in de Feyenoord-manier van opleiden de afgelopen jaren toegenomen en er wordt aardig geld betaald door clubs, voetbalbonden en individuen om die methoden aan te leren. De club reist de hele wereld over.

“Deze zomer zijn onze trainers in Amerika en Canada geweest, en eerder dit jaar op Cuba en Aruba en in Nigeria. Binnenkort gaan we hopelijk naar Suriname, terwijl we ook bezig zijn in Zuid-Afrika”, vertelt Vader. “We leveren bijvoorbeeld trainingskampen voor voetballertjes en seminars voor trainers.” Opleiden is het centrale element van het ‘Feyenoord-product’. “Soms beantwoorden we vragen over opleiden, of helpen we clubs daarmee. Soms is het simpelweg laten zien hoe wij het doen. We verspreiden ons evangelie en hopelijk slaat het aan”.

In het verleden werkte Feyenoord ook over de hele wereld samen met clubs. Toen was de kritiek vaak dat het de club veel geld kostte, maar zelden iets opleverde – zeker geen talenten, zoals met de voetbalschool in Ghana, waarmee inmiddels alle officiële banden verbroken zijn. “Dat is nu eigenlijk andersom. Destijds staken wij er veel geld in, nu levert het ons juist geld op. Toen we in Cuba waren, waar we met onder anderen Robin Nelisse en Uli van Gobbel clinics gaven, een reis die ons niks kostte, was het Feyenoord-logo op veel Zuid-Amerikaanse tv-kanalen te zien. De hoeveelheid aandacht is enorm, terwijl we ook ons netwerk vergroten en sponsors betrekken”.

India

Vader pakt zijn laptop erbij en tovert een paar pdf-bestanden tevoorschijn. Het zijn overzichten uit de Indiase media. Honderden pagina’s lang staan er ingescande krantenberichten en stills uit tv-reportages van Indiase kranten en tv-kanalen. Ze zijn het resultaat van een in juli aangekondigde samenwerking tussen Feyenoord en de Delhi Dynamos, een recent opgerichte club die in de evengoed nieuwe India Super League gaat spelen. “Zij zochten een partner die hen kon helpen met hele praktische zaken, zoals het runnen van een club of het samenstellen van een selectie. Via een Indiase partner voor wie we kampen hebben georganiseerd kwamen ze bij ons uit. Zo kan via ons netwerk iets kleins uiteindelijk tot iets groters leiden.”

De hulp die Feyenoord biedt gaat ver, tot spelersbeleid aan toe. “Volgens de regels van de league mochten zij eerst zelf twee buitenlanders aantrekken. Via ons netwerk en dat van Martin van Geel gaan Mads Junker en Morten Skoubo (Van Geel werkte met het duo samen bij Roda JC, red.) daar nu heen, en wordt de Nederlandse Belg Harm van Veldhoven trainer.” Maar ook spelers met een Feyenoord-verleden worden betrokken. “Kaj Ramsteijn was bijvoorbeeld heel enthousiast, maar uiteindelijk kon hij ook naar Portugal. En ook wat andere oud-Feyenoorders hebben we aanbevolen. Namens de Feyenoord Academy gaat nu Stijn Houben, een verdediger die vorig jaar in de A1 speelde, daar voor een half jaar heen. Het zou mooi zijn als jongens die het hier niet redden of misschien een tussenstap nodig hebben in de toekomst naar India kunnen, als de league zich goed ontwikkelt”.

De Indiase sportjournalist Priyansh, schrijver voor The Hindu, een van de grootste kranten van het land dat meer dan een miljard inwoners telt, vindt de samenwerking een goede stap voor Feyenoord. “De voetbalmarkt hier is nog erg onbenut en onontgonnen, dus er is veel ruimte voor een club. Dat zal helpen met het opbouwen van het ‘Feyenoord-merk’. De club is nu nog redelijk onbekend in India, maar dat maakt de mogelijkheden voor groei juist groter.” Maar volgens Priyansh is er meer nodig dan alleen een samenwerking met een voetbalclub om echt populair te worden. “De wedstrijden van de Eredivisie moeten hier uitgezonden gaan worden. Dan kan je ook beginnen met merchandising”.

Winnen op kwaliteit

Azië en de Verenigde Staten is waar voor veel Europese topclubs de toekomst lijkt te liggen. Bayern München ging in 2012 al naar India, terwijl veel Engelse en Spaanse clubs ook aan het netwerken zijn. “Daar kunnen wij niet mee concurreren”, stelt Vader. “Dat geldt ook in Amerika, waar we actief zijn. Manchester City geeft een club veel geld om het logo, naam en merk te gebruiken, maar dat kunnen wij niet. Wij zullen het niet winnen op naam, als we dan maar winnen op kwaliteit. Daarin maken wij met onze jeugdopleiding het onderscheid”.

In Noord-Amerika, nog zo’n voetbalmarkt in ontwikkeling, trainden deze zomer honderden jonge voetballertjes op de Feyenoord-manier, in een tenue met Feyenoord-logo. Eerder dit jaar kwam al een groep talenten uit St. Louis naar Varkenoord. “We zijn toen ook naar Feyenoord – Ajax geweest. Toen realiseerden ze zich hoe het is om voetballer te zijn, waarom ze van de sport houden. In Amerika hebben we ze The Other Side of the Heart is White laten zien. Ze waren muisstil en na afloop klapten ze. Dat geeft kippenvel, hoor”, zegt Vader.

Dan rinkelt zijn telefoon. India aan de lijn. Vader werpt nog één blik op de lijst waaruit de Dynamos spelers mogen kiezen, de liga is gezien de namen overduidelijk nog in ontwikkeling, klapt dan zijn laptop dicht en neemt op. Aan de andere kant van de lijn begint een Indiase man enthousiast over Feyenoord te praten.

Dit artikel verscheen eerder in de September-uitgave van Hand in Hand

Advertenties

Een gedachte over “Wereldclub Feyenoord: ‘Niet om de naam, maar de kwaliteit’

  1. ik vind uw stukjes altijd plezierig en inspirerend om te lezen! Ono is echter in mijn ogen wel degelijk geslaagd als wereld topper. Ik kan het nog steeds niet geloven dat zo’n geweldige voetballer gewoon hier bij mijn cluppie heeft gespeeld. Ik denk dat Ono 1 van de ‘grootste’ voetballers van Feyenoord van de afgelopen 30 jaar is geweest. Kijk alleen al hoe deze man tegen PSV in de penalty’s shootout al hooghoudend met de bal naar de penaltystip loopt. das is echte klasse

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s