Combi’s, criminalisering en NEC-uit

Hoe is het om gediscrimineerd te worden op basis van je afkomst? Ik ben blank, man, en autochtoon. Niet echt iemand dus die daar snel mee te maken krijgt. Tot zondagmiddag, want toen werd ik geweigerd bij NEC – Feyenoord vanwege m’n geboorteplaats.

Al weken van tevoren had NEC aangekondigd geen Feyenoorders in de thuisvakken toe te laten. Vorig seizoen, zowel in de beker als in de competitie, waren tientallen, misschien wel honderden Feyenoorders, in de thuisvakken gaan zitten. Logisch: te veel vraag, te klein uitvak. Dat is bij veel clubs het geval en dus zitten er bij veel clubs Feyenoorders op ‘losse kaarten op de tribune’. Dit seizoen zou er bovendien een buscombi zijn. Dat in combinatie met de gebruikelijke repressie vond ik een prima reden om los te gaan, inderdaad, in een thuisvak.

Dus werd er gezocht naar kaarten. Pas op vrijdagmiddag was ik voorzien, en dus zat ik op zondag vroeg, een lichte vorm van hei had zich nog over de weilanden meester gemaakt, in de trein. Naar Den Bosch, dan naar Geldermalsen. Er zaten meer Feyenoorders in de trein en eenmaal op Nijmegen Centraal gingen we gezamenlijk naar het Goffertpark, een prachtlocatie voor een stadion. Tussen de bomen, eeuwenoud en meters hoog, in een kuil. Naast het stadion ligt de jeugdlocatie, de Eendracht, waar al jarenlang Feyenoorders en NEC-supporters op wedstrijddag gezamenlijk een biertje drinken. Dit jaar was het rustig. Te rustig, aldus een vaste bezoeker. Maar toch. De gemoedelijkheid was er, Feyenoorders en NEC’ers stonden naast elkaar. Niks aan de hand.

Tot we bij het stadion kwamen. Daar werden we apart genomen. Of we een ID-kaart bij ons hadden. Ja, natuurlijk. Ik ben in Gorinchem geboren, dat ligt op een halfuur rijden van Rotterdam en zo’n drie kwartier van Nijmegen. De regio Rotterdam dus, volgens de dienstdoende steward. Ik kreeg een papier in m’n handen gedrukt waarop stond dat ik ondanks een “geldig legitimatiebewijs” (check) geweigerd was. “Je komt uit Gorinchem dus je bent niet welkom”, zei de steward, waarna hij een vriend hetzelfde vertelde, maar dan met een andere geboorteplaats. Dat ik niet meer in Gorinchem woonde en bovendien dichterbij Amsterdam woon dan Rotterdam, deed er niet toe. Ik was fout en moest oprotten, aldus de steward. Na de wedstrijd bleek bovendien dat ook NEC-supporters die niet uit de regio kwamen geweigerd waren. 

We dropen af. Naar de bushalte, naar de stad, naar de kroeg. Sommige Feyenoorders kwamen alsnog binnen, na een discussie die bijna de gehele eerste helft duurde. Wij zaten toen al in de stad. Op Facebook las ik na de wedstrijd, toen op FOX Sports NEC – Feyenoord had plaatsgemaakt voor SC Heerenveen – FC Groningen, dat “we dan maar gewoon met de combi hadden moeten gaan”, want “dan had je de wedstrijd gewoon gezien”. Op zich klopt dat. In de absurde combiregeling, er is nog nooit gereld in het Goffertpark bij NEC – Feyenoord, stappen had me het stadion in gebracht. Maar ik had me een crimineel gevoeld. Ongewenst. Een aso.

Een paar jaar lang ging ik regelmatig met de buscombi. NAC-uit, VVV-uit, Heracles-uit, dat soort wedstrijden. I’ve been there, I’ve done that. Maar ik ben er klaar mee. Ik ben er klaar mee als crimineel behandeld te worden. Als vee gepropt in een te kleine bus met agressieve agenten en daarna in een uitvak omringd met hekken en camera’s. Ik ben een voetbalsupporter, geen crimineel. Dus ga ik op zoek naar andere wegen om Feyenoord te zien. In het thuisvak, desnoods.

Meer Feyenoorders hebben dat de afgelopen jaren gedaan. Het uitvak is veranderd. In december 2007, bijna zes jaar geleden al weer, toen ik voor het eerst in het uitvak was, was de mentaliteit anders. Fanatieker, bewuster over de situatie waarin we zaten, sfeervoller. Maar geleidelijk vertrokken die supporters naar de thuisvakken door de toenemende repressie en combiregelingen en gingen meer “normale” supporters mee: ongetwijfeld even fanatiek, maar met een andere beleving dan het oude uitvak. Combi’s werden en worden geslikt, “want we willen Feyenoord zien”. Dat wil ook ik, maar ik word liever geweigerd bij een stadion dan dat ik me laat criminaliseren. De ultieme consequentie van het altijd maar accepteren van combiregelingen is dat straks ook de uitwedstrijd tegen stadsgenoot Excelsior een combi is.

Inderdaad, ik werd geweigerd zondag en dus ook gecriminaliseerd. Maar tientallen andere Feyenoorders kwamen wél binnen op losse kaarten. Dat biedt hoop. Hoop op betere tijden voor fanatieke supporters die combi’s weigeren en hoop op volgende uitwedstrijden. Wat er ook gebeurt, het bleek bij Ajax – Feyenoord al, you can’t ban a Feyenoord-fan. 

2 gedachtes over “Combi’s, criminalisering en NEC-uit

  1. Burgemeesters moeten ze afschieten! Met hun achterlijke maatregelen en overdreven politie-inzet maken zij de sfeer grimmig en niemand anders. NEC, Heerenveen, RKC… Geen enkele Feyenoorder zou het vroeger in zijn hoofd halen hier herrie te schoppen. Maar als je zo behandeld wordt in een stad, krijg je vanzelf een hekel aan alles wat er mee te maken heeft. Against Modern Mayors!

Geef een reactie

